• Trenčín 2026

Saimaa-ilmiö ❤ Trenčín / Umelci Boris Vitázek a Pietu Wikström

Pravdepodobne už viete, že v roku 2026 bude jedno mesto z Fínska a jedno mesto zo Slovenska nominované na Európske hlavné mesto kultúry. Spolu s našimi priateľmi z regiónu Savonlinna sme sa rozhodli predstaviť jedného umelca od nás a jedného od nich a raz týždenne im položiť 4 rovnaké otázky. Kvôli pandémií sa nemôžeme stretávať naživo, no rozhodli sme sa aspoň takto online usporiadať výmenu umelcov, no a zatiaľ nás to veľmi baví :) Minule sme sa rozprávali s Michalom Rafajom zo Slovenska a maliarkou Katriina Kaija z Fínska - celý článok si môžete prečítajte tu. Dnešný rozhovor je s Borisom Vitázkom zo Slovensko a s Pietu Wikström z Fínska.


Boris Vitázek sa narodil v Trenčíne a momentálne pôsobí v Bratislave ako umelec nových médií. Jeho diela siahajú od malých intímnych inštalácií, ktoré sú navrhnuté tak, aby ich zažila jedna osoba, až po veľkoformátové mapovanie, kde pracuje s verejným priestorom a ohýba kontext architektúry v meste. Zvyčajne kombinuje vizuál a zvuk, aby vytvorili hmatateľnú atmosféru, prostredníctvom ktorej sa snaží uniesť mysle účastníkov a vytvárať jedinečný priestor venovaný jednej téme. Témy jeho práce sa často točia okolo otázok ochrany súkromia a sociálnych médií, náboženstva, vedy a čistého skúmania zvuku a obrazu vo vzťahu k publiku a jeho interakcii s predstavením alebo inštaláciou. Je tiež veľmi aktívny na divadelnej scéne, kde navrhuje scény a taktiež spolupracuje s režisérmi.



Boris Vitázek, Photo by Boris Vitázek


Pietu Wikström je herec, rappový umelec a umelec hovoreného slova. Je súčasťou divadla Saimaa Theatre, skupiny, ktorá počas leta cestuje loďou a usporiadava predstavenia v regióne Saimaa. Pietru účinkuje vo filmoch, televíznych seriáloch a na rôznych konkurzoch, no rovnako tvorí aj hudbu a píše texty pod umeleckým menom Kuopus.



Pietu Wikström


Umelcov sme sa opýtali 4 jednoduché otázky. Posúďte spolu s nami podobnosť ale pokojne aj rozdielnosť ich pohľadu na súčasnú situáciu, ako aj na ich samotnú tvorbu.


1. Aká je úloha prírody v umení, ktoré robíš?


Boris: Príroda je predmetom najlepšieho nástroja, aký kedy ľudia vymysleli - vedy. Ukazuje sa všade - od generatívneho kódu produkujúceho rôzne druhy hluku inšpirovaného prírodou, či v dizajne inštalácií, obsahujúcich koncepty ako simulácie potravinových reťazcov pre zvieratá. Milujem skúmanie prírody pomocou kódu, je absolútne úžasné zamýšľať sa, ako môže takáto zložitá štruktúra vzniknúť z jednoduchého súboru pravidiel.


Jeden problém si však pri mojom umení uvedomujem, a to, že na umenie ktoré robím, potrebujem využívať zariadenia, ktoré bohužiaľ spotrebovávajú veľmi veľa elektrickej energie. Aj preto sa snažím vo svojich dielach venovať ekologickým témam a využívať recyklované technológie vždy, keď mi to téma môjho umeleckého diela dovolí. No myslím si, že najlepšie je aj tak investovať do kvalitných vecí a nespoliehať sa na masovú výrobu - a tak by to malo byť aj pri umení.


Pietu: Pre môj život a prácu potrebujem lesy, vodu, jazerá, rieky, močiare a moria. Veľa o nich píšem, rád zostávam v ich blízkosti a veľmi mi chýba ich blízkosť. Moja rodina má letnú chatu v Ruokolahti na brehu jazera Saimaa a výhľady, ktoré sa odtiaľ dajú vidieť sú balzamom pre moju dušu. Vrcholom mojich letných dní je dostať sa na palubu vyhliadkovej lode s divadlom Saimaa a vidieť tieto vody širšie.



Visual art by Boris Vitázek


2. Ako ovplyvnil covid19 tvoju prácu? Boris: Čo najviac pociťujem je úbytok verejných podujatí. Pred pandémiou som pripravoval veľké množstvo podujatí ale aj výstav či vystúpení, no a tie všetky som musel zrušiť. Odvtedy mám pocit, že iba stále sedím za počítačom. Najhoršie na tom je to, že je veľmi málo možností ako teraz hľadať inšpiráciu no aj nachádzať balans medzi pracovným a súkromným životom. Mám pocit, že sa dni prelínajú s nocami a je veľmi náročné rozlíšiť, čo sa stalo pred dvoma týždňami a dvoma mesiacmi.


Pietu: Prekvapivo málo. Počas pandémie som pracoval takmer na plný úväzok, vďaka tomu, že som mal možnosť využiť štipendium, no pracoval som aj na filmoch a rozhlasových hrách. Divadlo Saimaa muselo vlani v lete zrušiť svoje turné a toto leto momentálne čakáme, čo sa bude diať.



Photos by Pietu Wikström


3. Ako by si chcel rozvíjať svoje mesto a región pred tým, ako by sa mohlo stať Európskym hlavným mestom kultúry?


Boris: Rád by som mal viac príležitostí prezentovať svoju prácu a organizovať podujatia, všetko od workshopov so študentmi, až po veľkoformátové mapovania a experimentálne hudobné podujatia na rôznych miestach. Myslím si, že toto všetko sú uskutočniteľné veci a snažím sa, aby sa mi to aj podarilo napríklad prepojením s projektom Cultivating Curiosity, no momentálne je náročné vytvárať kultúrne podujatia.


Pietu: Veľmi rád by som rozvinul celý región Saimaa napríklad z hľadiska ochrany prírody, kultúry a vzdelávania. Páčilo by sa mi, keby všetky dôležité prírodné lokality v Saimaa ostali nedotknuté a investoval by som do prírodnej turistiky. Miestni kultúrni aktéri sršia skvelými nápadmi a okrem divadla Saimaa existujú aj ďalšie dobré príklady - napríklad divadlo Muhasaari v Savonlinne, Nuijamies v Lappeenranta a kolektív múzických umení na Kaukaze v Mikkeli. Je potrebné zvýšiť podporu kultúry a tiež investovať do kultúrneho vzdelávania a odbornej prípravy na všetkých úrovniach. Vzdelávanie musí byť rozmanité a rôznorodé, pretože často prináša skvelé nápady a sny.



Visual art by Boris Vitázek


4. Prečo by malo byť váš región a mesto Trenčín v roku 2026 hlavným mestom európskej kultúry?


Boris: Je to jednoducho skvelé mesto je nádherné a musím povedať, že náš hrad je jednoducho ohromujúci. Má jedinečnú polohu a dobré diaľničné spojenie medzi Tatrami a západným Slovenskom. Hranice s Českou republikou sú prakticky vedľa nás a práve v Česku je veľa rodín prepletených s Trenčanmi a inými rôznymi mestami. Poznám veľa ľudí na kultúrnej scéne, ktorí vyrástli v Trenčíne a momentálne sú známi po celom svete a bolo by úžasné, keby sa nám podarilo dostať ich naspäť domov. Trenčín má jedinečnú atmosféru a vďaka svojej geografii, urbanizmu a ľuďom je z môjho pohľadu jednoznačne najlepším kandidátom na to, aby sa stal jedným z hlavných miest európskej kultúry.


Pietu: Región Saimaa je z môjho pohľadu jedinečný a má všetky prírodné hodnoty ako aj krajinu a kultúru. Je skvelým dôkazom toho, že nemusíte žiť vo veľkomeste, aby ste boli zaujímaví. Práve opačne:) Niekedy môže kreativita lepšie prekvitať, keď máte vyrovnanosť, priestor a šancu pozerať sa na jazero a zelené lesy.




V spolupráci Saimaa-ilmiö ❤ Trenčín sme sa rozhodli každý týždeň prinášať zaujímavé články a rozhovory o Trenčín2026 a Saimaa-ilmiö2026, ako aj predstavovanie rôznych umelcov, zaujímavých turistických miest a vzájomných rozhovor. Už teraz sa nevieme dočkať ďalších :)





0 comments