Čo o nás písali média začiatkom tohto roka?
Rozhovor: Odborníčka na rozvoj publika Leonie Hodkevitch v Trenčíne učila, ako pracovať s rôznymi typmi komunít
O Leonie Hodkevitch
Leonie sa narodila v bulharskej Sofii a vyrastala vo Viedni v Rakúsku. Získala magisterský titul v odbore sociálna a kultúrna antropológia, španielska filológia a francúzska filológia. Fascinácia Leonie a jej angažovanosť v oblasti kultúry viedli k založeniu platformy Clearly Culture, ktorá sa usiluje o inklúziu prostredníctvom inovatívnych vzdelávacích programov. Leonie je tiež zakladateľkou postgraduálneho štúdia kultúrneho manažmentu na Viedenskej univerzite a dlhoročnou členkou poroty odborníkov Európskej únie. Vyučuje kultúrny manažment na významných univerzitách v Európe a USA.
Leonie navštívila Trenčín ako lektorka v kurze Runway | Profesionáli z kultúry. Vo svojom workshope sa Leonie venovala témam, ako je získavanie, vzdelávanie a prilákanie publika, zapájanie rôznych komunít, a najmä „atypického" publika“. Leonie je presvedčená, že medzi nástroje rozvoja publika patria stratégie kultúrneho sprostredkovania, vzťahový marketing a budovanie komunity. Účastníci jej seminárov si tieto nadobudnuté vedomosti prenášajú do každodennej praxe, v ktorej sa učia, ako implementovať nástroje a stratégie a ako sa na tú istú problematiku pozrieť z novej perspektívy.
Pri tejto príležitosti si Leonie našla čas aj na krátky rozhovor...
Na tému Trenčín 2026
Ako môžu kultúrni manažéri v Trenčíne dosiahnuť, aby sa kultúrnych podujatí zúčastňovalo viac ľudí?
Čarovným trikom je budovanie vzťahov s publikom. Ak chceme, aby naši diváci chodili pravidelne a priviedli si priateľov, nemôžeme ich držať na dištanc.
Aké kultúrne podujatia si mala možnosť navštíviť počas svojho pobytu na Slovensku, resp. v Trenčíne?
Strávila som tu len dva večery, a v prvý večer som prišla neskoro. Počas týchto dvoch večerov som teda robila to, čo mám najradšej – absolvovala som rozsiahlu prechádzku týmto krásnym mestom a zašla som na večeru s novými priateľmi z úžasného tímu Trenčín 2026 a zo samosprávy. Mesto ma očarilo – hrad s úchvatným výhľadom, pôsobivá synagóga, kaviarne a bary mali svoju dušu. V Trenčíne sa stretáva elegantná veľkolepá minulosť a živá, sľubná budúcnosť a atmosféra je skvelá!
Aké nové poznatky a kontakty si odnášaš z návštevy Trenčína?
Veľmi sa mi páčilo, že počas dvoch dní spoločnej práce sa účastníci workshopu otvorili a podelili o svoje starosti, výzvy, nádeje a riešenia. Nadobudla som trochu predstavu o „trenčianskom spôsobe života“, a to si hlboko vážim. Odnášam si to so sebou, ten trenčiansky pocit! Určite by som sa rada vrátila a pokračovala v rozhovoroch s ľuďmi, ktorých som stretla, chcela by som si ich uchovať vo svojom živote.
Skús nám porozprávať o svojom workshope, ktorý si viedla v rámci návštevy Trenčína. Aké momenty ti utkveli v pamäti?
Úprimná a inteligentná výmena názorov bola veľmi príjemná! Workshop je interaktívny a zahŕňa cvičenia, roleplay, prezentácie a diskusie. Ľudia sa vždy veľmi zaujímali o projekty svojich kolegov a ich nadšenie a rešpekt sa nikdy nezmenili. Musí byť super pracovať v takomto tíme.
Trenčín je mesto vo východnej Európe, ako vnímaš tunajšiu kultúrnu scénu v porovnaní s rakúskymi mestami? Čo môže Trenčín urobiť pre zlepšenie svojej kultúrnej úrovne?
Zdá sa mi, že kultúrna úroveň je tu už teraz vysoká! Nie, nemám rada porovnávanie úrovne rôznych miest z hľadiska
dobrého a zlého, to nemá zmysel. Dôležité je, či je kultúrna ponuka relevantná pre miestnu komunitu vrátane turistov a uspokojuje ich potreby. Trenčín má vzrušujúcu a rozmanitú históriu, ktorú doslova cítiť na každom rohu, a predbieha aj trendy. Myslím si, že najdôležitejšie je zostať v kontakte s miestnymi komunitami, spolupracovať s nimi a uistiť sa, že všetci sú zapojení alebo zastúpení. Práve to robí kultúrne pozadie silným a udržateľným.
Zdieľanie know-how
Keby si mala malému dieťaťu vysvetliť, čo znamená rozvoj publika, ako by si to opísala?
Rozvoj publika je, že ak chceš zmrzlinu, ale ja chcem, aby si zjedol pizzu, zistím, čo máš rád na zmrzline a mohol by si si to vychutnať aj na pizzi.
V ktorých oblastiach sa môžeme stretnúť s rozvojom publika? Dá sa toto know-how uplatniť alebo implementovať aj v iných spoločenských oblastiach?
Keď už hovoríme o malých deťoch, presvedčiť malé dieťa, aby prehltlo horký liek s trochou cukru ako Mary Poppins, je už rozvoj publika. Umenie a kultúra sú pre niektorých ľudí ako horký liek, nie sú na ne zvyknutí, ale nevedia, že to bude príjemný a ľahký zážitok. Takže ich musíme presvedčiť, aby to skúsili, vysvetliť, pomôcť pochopiť a zbúrať bariéry.
Aké sú najefektívnejšie spôsoby vzdelávania vášho publika?
Je to naopak. Rozvoj publika ako vzdelávanie nášho publika. Rozvoj publika je proces, ktorý kladie potreby a záujmy vášho publika do centra pozornosti vašej organizácie. Robíme to tak, že namiesto dohadov zisťujeme, čo naše publikum potrebuje, jednoducho sa ho pýtame. Potom na to môžeme reagovať viacerými spôsobmi.
V dnešnom rýchlom svete, keď sa každý uchádza o pozornosť človeka, je ťažké zapôsobiť. Aké sú tvoje triky alebo tipy na upútanie pozornosti publika?
Triky tu nefungujú. To, čo funguje, je úprimná hlboká angažovanosť v tom, čo komunity potrebujú. To neznamená, že musíme prispôsobiť naše kreatívne nápady a program cieľovým skupinám. Znamená to, že musíme mať zástupcov relevantných cieľových skupín ako účastníkov a prispievateľov našej práce.
Tvoje odborné znalosti sú predovšetkým v oblasti rozvoja publika. Ako si sa dostala k tejto disciplíne? Aké ďalšie oblasti ťa zaujímajú?
Som spisovateľka beletrie, kultúrna producentka a docentka pre kultúrny manažment a jeho najväčšie výzvy – sponzoring, interkultúrnu komunikáciu, rozvoj publika a sociálnu spravodlivosť. S kultúrnou produkciou som začala, pretože písanie je osamelá a izolovaná práca a ja som spoločenský tvor. Začala som učiť kultúrny manažment, pretože sme robili chyby pri organizovaní kultúrnych projektov. Takže každá z nich je riešením a výzvou pre druhú činnosť.
Otázky na zamyslenie
Teraz máme priestor na otázky na zamyslenie, Leonie. Na čo by si sa chcela opýtať primátora Trenčína?
Ktorými tromi slovami vstúpi Trenčín 2026 do histórie?
Spýtaj sa organizátorov Trenčín 2026 na niečo, čo by si rada vedela.
Ktorými tromi slovami vstúpi Trenčín 2026 do histórie?
Máš priestor položiť účastníkom seminára jednu otázku. Čo by si sa od nich rada dozvedela?
Čo by ste chceli vo vašom meste zachovať a čo zmeniť, a sú tieto dve veci kompatibilné?
***
Chceli by ste sa zúčastniť vzdelávania v kultúre? Opäť ho spúšťame!
Projekt Trenčín 2026 prinesie do mesta a regiónu nové miesta, zážitky, aj mnoho príležitostí na pozitívnu zmenu. Jednou z týchto príležitostí, vďaka ktorej sa môžu kultúrne organizácie a projekty posunúť na medzinárodnú úroveň, je vzdelávací kurz Runway | Profesionáli z kultúry. Využite príležitosť a prihláste sa do 6. marca!
Všetky potrebné informácie a prihlasovanie nájdete na www.trencin2026.sk/runway-profesionali-z-kultury

