• Barbora Janáková

Saimaa-ilmiö ❤ Trenčín / Umelci Minni Hirvonen a Maťo Pyšný

Pokračujeme v našom pravidelnom predstavovaní a výmene umelcov spolu s našimi priateľmi z regiónu Savonlinna. O čo ide? Spoločne predstavujeme jedného umelca od nás a jedného od nich a raz týždenne im dávame 4 rovnaké otázky.


Kvôli pandémií sa nemôžeme stretávať naživo, no rozhodli sme sa aspoň takto online usporiadať výmenu umelcov, no a zatiaľ nás to veľmi baví :) Minule sme sa rozprávali s Borisom Vitázkom a Pietu Wikstrom a pred tým s Michalom Rafajom zo Slovenska a maliarkou Katriina Kaija z Fínska - celý článok si môžete prečítajte tu. Dnešný rozhovor je s fínskou umelkyňou Minni Hirvonen a so slovenským grafickým dizajnérom Maťom Pyšným.

Bid Book Cultivating Curiosity - design by Maťo Pyšný


Martin Pyšný je grafik a dizajnér písma so špecializáciou na branding a corporate identity. Pracuje pre neziskových aj komerčných klientov a momentálne je aj členom tímu Trenčín 2026. Martin stojí za vznikom a prípravou prvokolového Bid-Book Cultivating Curiosity pre Trenčín 2026. Martin má veľmi rád animáciu a v súčasnosti žije v Trenčíne. Vytvoril taktiež svoje vlastné písmo Dyscont, ktoré pomáha dyslektikom trpiacim vizuálnym stresom zmierniť ich nepríjemné pocity pri čítaní.



Písmo Dyscont nájdete na webe Mata Pyšného


Minni Hirvonen je tanečnica a výkonná umelkyňa, producentka a komunitná umelkyňa. Jej postava sa volá Miss Catastroph, a je súčasťou práce na ochranu prírody na medzinárodnej i národnej úrovni. Robí tiež kampane za dostupné a použiteľné umenie a kultúru. Napríklad v roku 2015 Tukilinja (fínska organizácia pre zdravotne postihnutých) ocenila jej prácu za zrod Able Art Group vo Fínsku. Skupinu tvoria zdravotne postihnutí nadšenci umenia, ako aj profesionálni taneční umelci a umelci v cirkuse.



Umelcov sme sa opýtali 4 jednoduché otázky. Posúďte spolu s nami podobnosť ale pokojne aj rozdielnosť ich pohľadu na súčasnú situáciu, ako aj na ich samotnú tvorbu.


1. Aká je úloha prírody v umení, ktoré robíš?


Maťo: Príroda pre mňa vlastne o pochopení zmyslového vnímania diváka, vďaka čomu dokážem navrhovať veci presnejšie.


Minni: Posledných 7 rokov som sa veľmi veľa učila v rámci umenia s prepojením na silnú tému ochrany prírody. Najlepšie to vystihuje moja fiktívna a trošku hlúpa postava Miss Catastroph, ktorú som vytvorila. Na workshopoch, verejných prezentáciách alebo keď lektorujem na seminároch sa snažím ukazovať a znázorňovať globálne prírodné katastrofy ako najväčšiu entitu, problém transportu a megalomanského znečistenia mora plastami, prírody a človeka samotného.


Celú svoju tvorivú silu čerpám putovaním a turistikou v prírode kedykoľvek počas roka. Neobhajujem nijaké náboženstvo a nepatrím do cirkvi, no čerpám silného ducha práve z lesa. Z tohto hľadiska je to pre mňa veľmi dôležité.




2. Ako ovplyvnil Covid 19 tvoju prácu?


Maťo: Osobne si myslím, že priamy a osobný kontakt s klientom je najefektívnejší na pochopenie ich potrieb a situácie. A je zrejmé, že v poslednej dobe sa to nedalo. Je prirodzenejšie a dôvernejšie zdieľať moje nápady s klientmi osobne a mám pocit, že online priestor tieto výhody neposkytuje. V tomto ja cítim bariéru Covid 19.


Minni: Tento rok bol celkovo strašným rokom. Prišla som o polovicu svojej práce a následne sa zrútila ekonomika. Našťastie robím aj vzdelávaciu prácu s deťmi a oblasť východného Fínska bola našťastie ušetrená od tých najťažších lockdownov. Všetky koncerty, na ktorých som sa ako výkonný umelec zúčastňovala boli úplne odložené alebo dokonca zrušené. Som veľmi spoločenský človek a robí mi radosť, keď sa môžem nachádzať medzi ľuďmi z rôznych skupín. Tento rok som praktizovala typický fínsky spôsob života, ďaleko od ľudí a sám doma. Prekonávať túto covid situáciu a zažívať dobrodružstvo v prírode mi pomohol môj pes ale aj rôzni priatelia.



Covid pracovné miesto Maťa Pyšného


3. Ako by si chcel rozvíjať svoje mesto a región pred tým, ako by sa mohlo stať Európskym hlavným mestom kultúry?


Maťo: Veľmi si prajem, aby som sa mohol v prípade výhry Trenčína podieľať na návrhu vizuálnej komunikácie rodiaceho sa Creative Institute od Trenčín, ktorý je navrhnutý v Bid-Booku Cultivating Curiosity. Myslím si, že by to bola skvelá príležitosť stať sa členom kultúrneho života v našom regióne.


Minni: Vo všetkých smeroch by som chcela vo svojom meste vytvoriť pozitívnejšiu atmosféru pre umenie a kultúru. Myslím si, že môj program povzbudzuje k spoločnému tvorivému úsiliu o čoraz viac prosperujúci rozvoj mestského priestoru. V očarujúcej a prírodnej oblasti východného Fínska je ešte stále čo robiť v oblasti cestovného ruchu a múzických umení.


4. Prečo by malo byť váš región a mesto v roku 2026 hlavným mestom európskej kultúry?


Maťo: V prvom rade je Trenčín môj domov, takže chcem pre toto mesto to najlepšie. Myslím si, že Trenčín ako aj ľudia v ňom majú veľký potenciál. A EHMK by ich povzbudilo, aby sa cítili viac ako doma.


Minni: Východné Fínsko sa vo fínskej kultúre vždy ocitlo v pozícii nedostatočného respondenta, takže teraz by bol čas byť hybnou silou kultúry a ukázať, aké kultúrne skvosty tu vieme nájsť.





Pozrite si zaujímavé predstavenie Maťa Pyšného na TEDx o jeho vytvorenom písme Dyscont.

y

26 views0 comments