• Trenčín 2026

Saimaa-ilmiö ❤ Trenčín / Artists Michal Rafaj a Katriina Kaija

V 2026 sa jedno mesto zo Slovenska a jedno z Fínska stane Európskym hlavným mestom kultúry. Kvôli pandémií sa nemôžeme stretnúť naživo, no rozhodli sme sa aspoň takto online usporiadať výmenu umelcov. Spoločne s fínskym kandidátskym regiónom Savonlinna sme sa preto rozhodli raz týždenne prestaviť jedného umelca od nás a jedného od nich a položiť im 4 rovnaké otázky. Dnes sme vyspovedali za Trenčiansky Región Michala Rafaja a za Savonlinna maliarku Katriina Kaija.


Michal od roku 2000 pracuje ako nezávislý grafický dizajnér. Pochádza z Novej Dubnice v Trenčianskom kraji a je zakladateľom značky ako aj grafického štúdia popular, ktoré je dobre známe v slovenskej dizajnérskej komunite. Ako dizajnér sa snaží zachovať svoj rozpoznateľný umelecký štýl. Michalovu tvorbu môžete vidieť po celom svete v mnohých rešpektovaných vinylových obchodoch, pretože sa zameriava na umelecké diela hudobných nahrávok a vo veľkej miere spolupracuje s hudobníkmi a klubovou scénou. Snaží sa pracovať v rôznych dizajnérskych oblastiach, aby sa jeho práca neustále vyvíjala a bola svieža.



Katriina Kaija je ilustrátorka, vizuálna umelkyňa a pedagogička umenia z regiónu Savonlinna. Vo svojej umeleckej práci sa zaoberá vzťahom medzi človekom a prírodou a témami zmiznutia. Patrí do skupiny „Kolkkokollektiivi“, komunity siedmich žien z rôznych oblastí umenia. Ich prezentáciou môže byť zvuk, obraz, socha alebo inštalácia, no slová musia byť taktiež vždy prítomné.




Umelcov sme sa opýtali 4 jednoduché otázky. Posúďte spolu s nami podobnosť ale pokojne aj rozdielnosť ich pohľadu na súčasnú situáciu, ako aj na ich samotnú tvorbu.


1. Aká je úloha prírody v umení, ktoré robíš?


Michal:

Ako grafik robím rôzne práce od navrhovania odevov po branding a tlač. V rámci mojej tvorby sa snažím tvoriť tak, aby som bol ohľaduplný k životnému prostrediu. Pri výrobe oblečenia používam iba kvalitný textil s prírodnou bio bavlnou a materiál potláčam ekologickými farbami, pričom pracujem pod certifikátom Gots. Keď navrhujem dizajny pre rôzne značky, snažím sa používať metódy, ktoré sú čo najviac ekologické a pri ktorých navrhujem vždy biologicky odbúrateľné materiály obalov (najmä počas covid krízy musí stále viac a viac reštaurácií podávať jedlá v take-away obaloch, preto je dôležité, aby aj tieto obaly boli správne rozložiteľné). Príroda je pre mňa veľmi dôležitá, niekedy som totižto až príliš unavený z digitálneho zhonu, no a vtedy sa snažím upokojiť v prírode. Práve tu posledné mesiace trávim veľa času. Myslím si, že je veľmi dôležité snažiť sa žiť čo najviac ekologicky, príroda si to zaslúži.


Katriina:

Príroda je dôležitá nielen v mojom umení, ale aj v mojom živote. Človek je súčasťou prírody. Inšpiráciu pre svoju prácu čerpám z tém ako kontinuita, zmena a rast. Príroda nám poskytuje bezpečie a radosť.


Design Michal Rafaj


2. Ako ovplyvnil covid19 tvoju prácu?

Michal:

Som workoholik a musím povedať, že za posledných 20 rokov som nemal takmer žiadny oddych (naozaj :)). Takže rok plný covidu ma veľmi veľa naučil. Napríklad to, ako sa upokojiť, ako inak využiť svoj čas či ako sa na veci pozerať inak v rôznych aspektoch súkromného života. Naučil som sa efektívnejšie využívať svoj čas, čo malo za následok viac času, ktorý som potom mohol stráviť s rodinou. Všetko ovplyvňuje všetko ... takže ak mám byť úprimný, celkovo to bol skvelý rok dokonca aj pracovne. Dostal som sa k veľkému množstvu zaujímavých projektov a vďaka tomu, že som mal menej stresu a viac času na ne, celý proces som si skutočne užíval a dal som mu ešte viac lásky. Poslednú dobu produkujem veľké množstvo vizuálov ako covery pre hudobné nahrávky (vinyly) a pracujem s hudobnými vydavateľstvami po celom svete, takže mám dobrý obraz o situácii nielen u nás. Venujem sa tiež výrobe vizuálov na plagáty a bohužiaľ musím povedať, že situácia na klubovej scéne je tento a minulý rok kvôli pandémii veľmi smutná. Ďalšou obrovskou súčasťou mojej dizajnérskej práce je aj tvorba mojej značky popular, kde sa venujem výrobe dizajnového oblečenia. Musím úprimne povedať, že minulý rok som zažil najťažšiu sezónu a som rád, že som to, ako značka, prežil. Nekonali sa totižto žiadne živé predajné podujatia či dizajnové trhy a aj kvôli tomu mi chýbal priamy prístup k zákazníkom.


Katriina:

Pokiaľ ide o výtvarné umenie, výstavy a vernisáže boli vo veľkej miere zrušené alebo posunuté na iný termín, no nespôsobilo mi to žiadne nepríjemnosti.



Ilustrácie od Katriina Kaija


3. Ako by si chcel rozvíjať svoje mesto a región pred tým, ako by sa mohlo stať Európskym hlavným mestom kultúry?


Michal:

Musím povedať, že mi na našom regióne veľmi záleží a snažím sa ho aj prostredníctvom mojej dizajnérskej práce či organizovaním hudobných a kultúrnych podujatí neustále formovať. Som šťastný, že môžem pracovať ako grafický dizajnér pre veľmi milé trenčianske kultúrne podujatie Trenčín na Korze. Je to podujatie, ktoré podporuje mladú a živú kultúru v meste a dáva priestor predstaviť sa rôznym mladým dizajnérom, začínajúcim značkám ale dokonca usporadúva aj rôzne diskusie či workshopy. Rád by som spomenul aj peknú spoluprácu so študentmi miestnej umeleckej školy, kde som kurátorsky pripravoval práce na redizajne časopisu HMOTA, ktorý je časopisom pre tvorivú mládež. Bolo pre mňa veľmi dôležité zapojiť sa aj do neziskových projektov, ktoré pomáhajú našej mladej tvorivej komunite. Samozrejme, všetky kultúrne udalosti boli ovplyvnené súčasnou covid krízou, takže minulý rok nebol taký, ako sme očakávali, no dúfam, že tento rok spolu dokážem oveľa viac.


Katriina:

Myslim si, že Savonlinna môže ešte viac vyniknúť svojím jedinečným prostredím a usilovať sa o vybudovanie rozmanitého kultúrneho imidžu. Podľa mojich vlastných predstáv je Savonlinna mekkou blahobytu: ponúka nielen prírodné zážitky, ale aj umenie v panoráme mesta a v jeho kultúrnych ponukách. Savonlinna má históriu ako miesto stretnutí, preto si myslím, že by to v budúcnosti mohlo byť aj miestom stretnutí rôznych umelcov, napríklad na rôzne umelecké rezidencie.


Dizajn obalov na vinyly od Michala Rafaja

4. Prečo by malo byť váš región a mesto Trenčín v roku 2026 hlavným mestom európskej kultúry?


Michal:

Trenčín je veľmi pekné mesto na život a prácu. Centrum mesta je obklopený stredovekým hradom a má skutočne čarovnú atmosféru. Myslím si, že celkovo sa v meste deje veľa nových vecí. Mladá generácia žije a je prítomná v Trenčíne a som presvedčený, že je to ideálne miesto pre celkovú kultúru. Držím palce :)


Katriina:

Prečo by sme si mali byť zvolení za hlavné mesto európskej kultúry v roku 2026?

Savonlinna sa nachádza na očarujúcom miesto uprostred jazera Saimaa. Projekt Fenomén Saimaa 2026 už spustil niečo významné: moc a duch spolupráce! Bolo by skvelé vidieť, ako ďaleko dokážeme zájsť v roku 2026 ako hlavné mesto kultúry – dúfam, že sa nám podarí vytvoriť rôzne druhy inšpiratívnych aktivít a diskusií. Savonlinna je taká jedinečná, že si zaslúži stať sa hlavným mestom kultúry.


Maľby a ilustrácia od Katriina Kaija


V spolupráci Saimaa-ilmiö ❤ Trenčín sme sa rozhodli každý týždeň prinášať zaujímavé články a rozhovory o Trenčín2026 a Saimaa-ilmiö2026, ako aj predstavovanie rôznych umelcov, zaujímavých turistických miest a vzájomných rozhovor. Už teraz sa nevieme dočkať ďalších :)

43 views0 comments